֎ DOCENDO DISCIMUS…

W trakcie zajęć dydaktycznych ze studentami oraz dyskusji z kadrą  badawczo – dydaktyczną, a także podczas debat z udziałem przedstawicieli podmiotów właściwych w sprawach bezpieczeństwa niezmiennie ważną kwestią pozostaje problematyka bezpieczeństwa społeczności lokalnych. Wydaje się, iż to właśnie na poziomie władz samorządowych i jednostek pomocniczych (gminy, powiatu, województwa, dzielnicy, sołectwa) mieszkańcy oczekują podejmowania działań zapewniających im możliwie najwyższy poziom bezpieczeństwa. W tym zakresie kluczowe jest rozpoznanie potrzeb, a także systematyczne diagnozowanie dynamicznie zmieniającego się środowiska tzw. bezpieczeństwa samorządowego. To przekonanie stanowiło decydującą inspirację do powołania z dniem 30 września 2017.

Pracowni badań nad bezpieczeństwem samorządowym.

Należy przy tym zauważyć, iż od 24 września 2014 r. funkcjonowało Laboratorium Zarzadzania Kryzysowego i Politologii Stosowanej w Instytucie Politologiii Europeistyki które de facto stanowiło pierwszy etap funkcjonowania Pracowni.

Utworzenie Pracowni jako sprofilowanej instytutowej komórki naukowo-badawczej, w ramach której działalność mogliby prowadzić badacze oraz studenci studiów I, II i III stopnia, przy udziale przedstawicieli zainteresowanych służb i instytucji spowodowane było również istotnym niedostatkiem zinstytucjonalizowanych form współpracy środowiska akademickiego z otoczeniem zewnętrznym w obszarze bezpieczeństwa. Faktem jest, iż zdecydowana większość jednostek samorządu terytorialnego nie dysponuje wystarczającym potencjałem umożliwiającym wielowymiarowe monitorowanie i identyfikowanie zagrożeń, co z pewnością nie wpływa pozytywnie na zdolność do przejmowania nad nimi kontroli. W tym kontekście podjęto wysiłki integrujące potencjał naukowy z pozaakademickim obszarem aktywności które skierowano na:

  1. Rozwój i doskonalenie (upowszechnianie) wiedzy i umiejętności z zakresu metodologii badań nad bezpieczeństwem.
  2. Prowadzenie badań zleconych przez jednostki samorządu terytorialnego.
  3. Prowadzenie badań własnych.
  4. Opracowywanie stanowisk, opinii i ekspertyz.
  5. Przygotowanie założeń i prowadzenie ćwiczeń, symulacji i treningów.
  6. Organizację seminariów i konferencji naukowych.
  • Infrastruktura Pracowni

    Funkcjonalnie Pracownia działa w części pomieszczeń wydzielonych  z Interaktywnego Centrum Komunikacji i Badań Społecznych (ICKiBS) w tym sal:

    • nr 102-107LP – siłowni z zapleczem socjalnym oraz salą do zajęć z samoobrony i technik interwencji wraz z strzelnicą;
    • nr 108, 112-113 – aktualna nazwa: Centrum Negocjacji i Edukacji Kryzysowej;
    • nr 114 – aktualna nazwa: Pracownia Współpracy z Mediami;
    • nr 138 – aktualna nazwa: Laboratorium Dokumentu Elektronicznego,
    • nr 110.

    Pomieszczenia są wyposażone w środki łączności przewodowej i bezprzewodowej, faks, sprzęt komputerowy wraz z urządzeniami peryferyjnymi (m.in. rzutniki, tablica multimedialna, monitory).

  • Projekty badawcze

    Wiodącymi pracownikami Pracowni są; dr Cezary Guźniczak adiunkt Katedry  Systemów Politycznych i Partyjnych oraz dr Szczepan Stempiński adiunkt Katedry Studiów o Bezpieczeństwie (Kierownik), którzy w okresie jej funkcjonowania zrealizowali następujące przedsięwzięcia;

    1. Projekt badawczo – dydaktyczny „WIDZOWIE” dotyczący ,,Działania struktur reagowania kryzysowego miasta w warunkach wystąpienia zagrożenia terrorystycznego w czasie trwania imprezy sportowej na obiekcie AZOTY- ARENA” przeprowadzone w Szczecinie w dniu 23 maja 2016 r. Ćwiczenie opisano w monografii pt. Działania obowiązanych podmiotów w sytuacji kryzysowej podczas masowej imprezy sportowej. Wymiar prawny, teoretyczny i praktyczny na przykładzie ćwiczenia dowódczo-sztabowego pod kryptonimem ,,Widzowie”.
    2. Szkolenie Miejskiego Zespołu Zarzadzania Kryzysowego UM w Szczecinie (wraz z wymienionymi w planie ZK podmiotami uczestniczącymi) dedykowane organizacji pracy sztabu kryzysowego w sytuacji wystąpienia poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa na terenie Gminy Miasto Szczecin (realizacja 20.02.2018 r.)
    3. Projekt badawczo – dydaktyczny „ENERGIA 2018”, dotyczący „Działania Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Szczecinie w sytuacji awarii energetycznej” (realizacja 19 marca 2018 r.)
    4. Projekt badawczy finansowany przez Gminę Miasto Szczecin pt. Poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Szczecina. Projekt ten obejmował diagnozę stanu bezpieczeństwa w latach 2018-2019. Opracowano procedurę badawczą i narzędzia, przy użyciu których prowadzono badania (realizacja czerwiec 2018 r.) Wyniki badań wykorzystano w 4 publikacjach.
    5. Projekt naukowo-dydaktyczny p. t ,,Woda 2019”. Jednoszczeblowy trening sztabowy dotyczący ,,Działania Miejskiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Szczecinie w sytuacji awarii sieci wodociągowej”. Zrealizowany wraz z ZWIK sp .z o.o. w Szczecinie oraz UM w Szczecinie w dniu 19.11.2019 r. Projekt zakończony seminarium naukowym w dniu 04.02.2020.
    6. Badania własne nad problematyką zagrożeń dla bezpieczeństwa we współczesnym sporcie. Z realizacji badań wydano 2 publikacje.
    7. Pod kierownictwem dr. Cezarego Guźniczaka przygotowano projekt ogólnouczelniany POWER „Zintegrowane programy uczelni”. Zadanie badawczo-rozwojowe pt.: „Informatyczna platforma wspomagająca zarządzanie kryzysowe” (wniosek w ramach programu NCBiR). Opis projektu: zaprojektowanie i wykonanie platformy informatycznej wspomagającej proces zarządzania kryzysowego (w szczególności integrującej: gromadzenie
      i przetwarzanie danych, w tym o obiektach infrastruktury krytycznej, opracowywanie map ryzyka i map zagrożeń, formułowanie zadań w zakresie planowania i przygotowania procedur działania kryzysowego, a także tworzenie i emitowanie ujednoliconego obrazu sytuacji kryzysowej).

    Uzyskano z NCBR dotację w kwocie 230 tys. PLN. Projekt ten, pomimo, iż nie został podjęty przez US jest w dalszym ciągu rozwijany koncepcyjnie przez autorów, którzy kontynuują intensywne prace analityczno-organizacyjne zmierzające do realizacji projektu. Zagrożenie wirusem SARS COV
    i podejmowane działania przez uprawnione podmioty stanowią wystarczającą inspirację do dalszego procedowania projektu.

    Istotna jest również aktywność publicystyczna i organizacyjna Pracowni  w przygotowaniu konferencji i seminariów naukowych – w tym III Interdyscyplinarnego Zjazdu Katedr i Zakładów Bezpieczeństwa w Szczecinie w dniach 25-26 września 2019 – oraz promującą kierunki studiów; bezpieczeństwo narodowe i wewnętrzne.

  • Wykorzystanie dydaktyczne

    Znakomite zaplecze naukowo-dydaktyczne pozwala na realizację zajęć praktycznych (ćwiczeń) w formie pokazów i symulacji, m.in. z takich przedmiotów, jak:

    • Zarządzanie systemami bezpieczeństwa wewnętrznego,
    • Koordynacja działań służb bezpieczeństwa wewnętrznego,
    • Postępowanie w sytuacjach kryzysowych,
    • Procedura zatrzymania osób,
    • Zasady interwencji.
  • Kontakt

    Pracownią kieruje dr Szczepan Stempiński adiunkt Katedry Badań nad Bezpieczeństwem, pok. nr 036 (e-mail: szczepan.stempinski@usz.edu.pl). Do grona wiodących pracowników  Pracowni należy też dr Cezary Guźniczak.

Accessibility Toolbar