KIA ORANA!

Czy słyszeli Państwo kiedykolwiek o Wyspach Cooka?

Dr hab. prof. US Bartłomiej Toszek postanowił się podjąć  wraz z grupą studentek Wydziału Nauk Społecznych US (Dominika Borowska, Gabriela Głowińska, Magdalena Gierszyńska – koordynatorka grupy studenckiej, Marta Murawska, Nikola Rozworska, Emilia Wikło, Sandra Żak) oraz pozostałymi członkami grupy projektowej, naukowcami i specjalistami (mgr Joanna Iwancz – Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego w Szczecinie, dr Małgorzata Kaczorowska – Uniwersytet Warszawski, dr hab. Łukasz Tomczak prof. US, dr hab. Tomasz Czapiewski –  dyrektor Instytutu Nauk o Polityce i Bezpieczeństwie US, dr Arkadiusz Malkowski – Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie, dr Przemysław Biskup – Szkoła Główna Handlowa w Warszawie), wyzwania polegającego na przybliżeniu odbiorcom charakterystyki tego obszaru.            

Jak mówi Profesor Toszek, “Projekt Wyspy Cooka wielowymiarowy obraz państwa i społeczeństwa stanowił pierwsze w Polsce przedsięwzięcie naukowe, którego celem było przedstawienie i dokonanie analizy uwarunkowań geograficzno-środowiskowych, historycznych, demograficznych, kulturowych (w zakresie kultury materialnej, niematerialnej i sportu), systemów gospodarczego, politycznego, praw i wolności człowieka i partyjnego, statusu prawnomiędzynarodowego i stosunków międzynarodowych oraz elementów determinujących poczucie tożsamości narodowej mieszkańców Wysp Cooka”.

Nie da się ukryć, że zagłębienie się w tematykę dot. Wysp Cooka stanowiło pewne novum nawet dla osób bezpośrednio zaangażowanych w projekt. “Moja wiedza o Wyspach Cooka ograniczała się do kilku faktów i skojarzeń, myślę, że więcej wiedziałem o patronie Wysp – Jamesie Cooku” – jak szczerze zwraca uwagę dr hab. Tomasz Czapiewski. Niewątpliwie opisywana tematyka stanowiła zatem pewne wyzwanie, ale też umożliwiła poszerzenie naszych horyzontów badawczych. Jak słusznie stwierdza Marta Murawska: “W szczególności o niepopularnych tematach należy pisać. Inaczej w dalszym ciągu pozostałyby niepoznane i niezgłębione”. Nie ukrywamy, że zaproponowana niebanalna tematyka od początku budziła w nas ciekawość i zainteresowanie, a sam projekt wydawał się dużym przedsięwzięciem. „Od pierwszych wiadomości wymienionych z prof. Bartłomiejem H. Toszkiem wiedziałam, że to będzie coś wielkiego, ale bałam się również co przyniesie nieznane” – przyznaje Sekretarz Projektu Magdalena Gierszyńska. Dyrektor Czapiewski opowiadając o swoich odczuciach mówi, że: “spodobała mi się skala przedsięwzięcia – wiele ośrodków akademickich, ale w szczególności udział studentów i pomysł na funkcjonowanie”. Pytany o zakres tematyczny rozdziału, którego był współautorem mówi: “Temat sportu zaproponował mi sam Redaktor, ale nie był to chyba wybór przypadkowy, miałem na swoim koncie kilka tekstów, w tym jeden nawet o naukowym charakterze związanych z tematyką sportu w jego polityczno-społecznym kontekście, generalnie jest to jeden z obszarów moich zainteresowań”.

Z kolei pytana o powód przystąpienia do projektu Gabriela Głowińska uważa, że: “niewielu studentów będąc na drugim roku pierwszego stopnia ma szansę wziąć udział w takim projekcie dzięki temu, że Profesor B. Toszek potrafił dostrzec w nich potencjał. Poza tym jest to wspaniała okazja, by uczyć się od najlepszych i zdobywać doświadczenie”. Fundamentem i kluczem do realizacji opisywanego projektu było obopólne zaufanie co podkreśla w swojej wypowiedzi Sekretarz Projektu: „jako osoba, która wybierała grupę studencką do budowania filarów książki chciałabym już w tym miejscu podziękować profesorowi Toszkowi za powierzone mi zaufanie, jestem ogromnie wdzięczna za to, że w czasach, w których raczej patrzymy tylko na siebie i jesteśmy wycofani względem innych znalazł się ktoś, kto nie tylko mnie dostrzegł, ale też dał szansę na zrobienie czegoś wielkiego”. Warto także zaznaczyć, że prace nad książką przypadły na czas trwania lock-downu. Sandra Żak trafnie dodaje, że: “Cała inicjatywa wydawała się, zarówno sporym jak i intrygującym wyzwaniem, a także sposobem na sprawdzenie swoich pisarskich umiejętności. Ponadto postrzegałam ją jako doskonały sposób na zajęcie czymś umysłu w dobie pandemii i lekkie oderwanie od smutnej wtedy rzeczywistości, przenosząc się na tropikalne Wyspy Cooka, literacko eksplorując ich zakątki”.

W związku z zakończeniem prac nad książką, w dniu 14.05.2021 na Uniwersytecie Szczecińskim odbyło się spotkanie grupy projektowej wraz z pomysłodawcą i redaktorem w jednej osobie, czyli dr hab. Bartłomiejem Toszkiem oraz zaproszoną Panią Dziekan Wydziału Nauk Społecznych dr hab. Ireną Ramik-Mażewską, która wręczyła certyfikaty oraz zaświadczenia o uczestnictwie w opisywanym projekcie. “Projekt, oprócz niewątpliwych walorów naukowych, stanowi modelowy przykład multidyscyplinarnej współpracy naukowców, ekspertów i studentów z różnych ośrodków badawczych” – jak przyznaje dr hab. B. Toszek prof. US.

Zatem co tak naprawdę dał nam udział w tym projekcie?

Jak podsumowuje uczestnicząca w projekcie Emilia Wikło: „Myślę, że dużą satysfakcję, możliwość zdobycia umiejętności czy to w poszukiwaniu źródeł, sposobu pisania i na pewno rozwój pewnego rodzaju pewności siebie, że jeśli podejmuję się jakiegoś zadania to jestem w stanie w nim wytrwać mimo trudności”. Z kolei cytowana już Marta Murawska dodaje, że projekt przyniósł “Przede wszystkim wiele radości i satysfakcji. A także możliwość współtworzenia projektu z grupą wspaniałych osób”. My, jako autorki niniejszego artykułu jak i współautorki monografii sądzimy, że praca nad naszymi rozdziałami była dla nas początkiem nowej przygody z pracą badawczą. Uważamy, że proces studiowania nie powinien ograniczać się stricte do nauki teoretycznej. Praktyka zdobyta przy tym, jak i miejmy nadzieję kolejnych tego typu przedsięwzięciach, może w przyszłości przynieść pozytywne efekty i pozwolić zdobyć potrzebne nam umiejętności. Zdaniem Magdaleny Gierszyńskiej: „stworzyliśmy zespół, który zamierza działać jeszcze przez długie lata”.

Z punktu widzenia profesora T. Czapiewskiego: “Moja największa nadzieja wiąże się z tym, że dla kilkorga ze studentek to będzie początek pięknej drogi ku przyszłości w akademii, na naszym US w rolach magistranta, doktoranta, habilitanta. Bardzo potrzebujemy młodych utalentowanych ludzi. A życie wykładowcy-badacza to naprawdę fajna drogą życiowa”.

 “Zakończę wchodząc w drugą z moich ról zawodowych – dyrektora instytutu: liczę na kolejne tak niebanalne i odważne projekty”.

Książka “Wyspy Cooka. Wielowymiarowy obraz państwa i społeczeństwa” ukaże się już w czerwcu o czym z całą pewnością Państwa poinformujemy.